بازسازی رباط ACL

علائم کشیدگی رباط صلیبی

کشیدگی رباط صلیبی به دنبال کشیده شدن نوار های بافت فیبری در این رباط اتفاق می افتد. امکان کشیدگی رباط ها در هر یک از مفاصل بدن وجود دارد و شایع ترین آن رباط مچ پا می باشد. رباط صلیبی زانو نیز در مفصل زانو بر اثر ضربه و یا چرخش ناگهانی زانو، و یا کشیده شدن بیش از اندازه پا، دچار کشیدگی می شود. این کشیدگی درجه های مختلفی داشته و بر اساس میزان آن، صدمه کامل و یا ناقص به همراه علائم متفاوت در محل مفصل ظاهر خواهد شد:

• درجه یک: آسیب دیدگی جزئی است و کشیدگی زانو سبب کشیدگی رباط شده و بافت رباط دچار آسیب می شود ولی ساختار اصلی آن سالم می ماند. این آسیب سبب کوفتگی، التهاب و درد خفیف در محل مفصل می شود و ریسک کشیدگی مجدد را افزایش میدهد
  • درجه دو: در این حالت تعداد فیبرهای آسیب دیده بیشتر است و تعدادی از الیاف بافت و رشته های رباط پاره می شوند اما ساختار آن همچنان حفظ شده و سالم می ماند. درد، ناپایداری زانو، کوفتگی، اسپاسم عضلانی و همچنین تورم بروز خواهد کرد.
  • درجه سوم: در این مورد رباط ساختار اصلی خود را از دست میدهد و به طور کامل دچار پارگی می شود. درد، تورم و ناپایداری زانو، ناتوانی در حرکت دادن زانو، خونریزی و کبودی شدید از علائم این آسیب می باشند..

درمان: مراجعه به پزشک ارتوپد در هر یک از درجه های پارگی ضرورت دارد. اما برای کاهش درد و تورم در ساعات اولیه انجام مراحل زیر کمک کننده است:

• مصرف مسکن
  • استفاده از کمپرس یخ به مدت 15 الی 20 دقیقه هر 2 ساعت یکبار
  • بانداژ کردن: این عمل سبب کاهش تورم میشود. توجه داشته باشید که بیش از اندازه باند را دور موضع نپیچید.
  • نگه داشتن ناحیه آسیب دیده به سمت بالا برای جلوگیری از تورم
  • جلسات فیزیوتراپی با تشخیص پزشک
  • پارگی درجه سه: در این صورت عمل جراحی رباط صلیبی توسط جراح متخصص ارتوپد؛ جهت ترمیم رباط انجام خواهد شد.
تماس و مشاوره : 02126709527
footer footer
دکتر نیما قمشی

من دکتر نیما قمشی متولد ۱۳۵۴ تهران هستم. فارغ‌التحصیل رشته ارتوپدی دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۸۸ می‌باشم. در استان سیستان و بلوچستان و همچنین استان آذربایجان غربی هر کدام بمدت سه سال به هموطنانم خدمت میکردم. اکنون محل فعالیتم در تهران و پاکدشت می‌باشد. دوره فوق تخصصی زانو و شانه را نیز گذرانده ام.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما