درمان در رفتگی  مکرر شانه

درمان در رفتگی مکرر شانه

علت های در رفتن مکرر شانه چیست؟

به سبب تحرک بالای مفاصل موجود در ساختار شانه احتمال آسیب و دررفتگی آن نیز بالاتر از سایر مفاصل بدن است. اما آنچه سبب پایداری شانه می شود وجود کپسول مفصلی، رباط ها، عضلات و بافت های اطراف مانند لبروم است.

حفره گلنوئید موجود در قسمت خارجی استخوان کتف محل قرار گیری سر استخوان بازو بوده و مفصل شانه را تشکیل می دهند. خروج و یا جا به جایی سر استخوان بازو در این حفره بر اثر پارگی رباط ها را به اصطلاح دررفتگی شانه می گویند. در برخی از موارد نیز آسیب های وارد شده به غضروف سر مفصل شانه، باعث دررفتگی می شود.

حوادثی نظیر زمین خوردن، برق گرفتگی، تشنج و یا ورزش هایی مانند کشتی، بسکتبال و فوتبال آمریکایی از علت های اصلی در رفتگی شانه هستند

علائم دررفتگی شانه چگونه است؟

همانطور که اشاره شد دررفتگی مکرر شانه می تواند در دو حالت کاملا متفاوت قدامی و خلفی رخ دهد.  در صورتی که سر استخوان بازو از داخل حفره گلنوئیدی خارج شده و به سمت جلو حرکت کند؛ علائمی نظیر موارد زیر در بیمار ظاهر خواهد شد:

• تغییر ظاهری سرشانه از حالت گرد به زاویه دار به سبب خروج سر استخوان بازو از حفره گلنوئید.
  • ناتوانی و محدودیت در حرکت شانه
  • تورم و یا کبودی
  • ضعف
  • اسپاسم عضلات اطراف شانه
  • در برخی از بیماران، بی حسی نیز دیده می شود

اما در صورتی که استخوان سر بازو به سمت عقب حفره گلنوئیدی حرکت کند استخوان بازو به تنه نزدیک می شود و دررفتگی خلفی اتفاق می افتد.

• در این نوع دررفتگی شانه شکل ظاهری شانه تغییر نمی کند
  • شانه به صورت چرخش به سمت داخل قرار می گیرد
  • ناتوانی بیمار در چرخاندن بازو به داخل

به طور کلی ممکن است در رفتگی مفصل شانه با درجات و شدت مختلف اتفاق می افتد.

نکات مهم هنگام مراجعه به متخصص

• با جزئیات علائم و چگونگی اتفاق را به متخصص توضیح دهید
  • درباره داروهایی که مصرف می کنید به پزشک اطلاع دهید
  • مشکلات پزشکی گذشته خود را با پزشک درمیان بگذارید

پزشک چطور دررفتگی شانه را تشخیص می دهد؟

پزشک ارتوپد با انجام معاینات بالینی، علائم بیمار و یا با بررسی سوابق پزشکی، به خصوص در افرادی که دچار دررفتگی مکرر شانه شده اند دررفتگی شانه را تشخیص می دهد. در کنار معاینات فیزیکی با انجام انواع عکسبرداری های ساده اشعه ایکس و سی تی اسکن،  یا عکس برداری های تخصصی تر مانند MRI و آرتروسکوپی به بررسی دقیق تر آسیب می پردازد.

تماس و مشاوره : 02126709527
footer footer
دکتر نیما قمشی

من دکتر نیما قمشی متولد ۱۳۵۴ تهران هستم. فارغ‌التحصیل رشته ارتوپدی دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۸۸ می‌باشم. در استان سیستان و بلوچستان و همچنین استان آذربایجان غربی هر کدام بمدت سه سال به هموطنانم خدمت میکردم. اکنون محل فعالیتم در تهران و پاکدشت می‌باشد. دوره فوق تخصصی زانو و شانه را نیز گذرانده ام.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما